Dit artikel werd op 24 november 2016 gepubliceerd op de website van Logeion.

Dit najaar werden de uitkomsten van het vierde Nationaal E-mail Onderzoek gepresenteerd. Wat blijkt? E-mail is nog steeds een belangrijk middel om mensen aan te zetten tot actie (aankoop). Maar liefst 55% van de Nederlanders koopt vaker dan één keer per jaar naar aanleiding van e-mail. Lees in dit artikel zes conclusies; om als (marketing)communicatieprof rekening mee te houden.

Email-onderzoek.jpg

1. Reclame liefst via e-mail
Hoewel adverteren via social media de afgelopen jaren wint aan populariteit bij adverteerders, blijken consumenten toch liever in contact te komen met reclame via e-mail (66%) of via de brievenbus (18%). Slechts zes procent van de Nederlanders waardeert een reclame-uiting via Facebook.

2. E-mail triggert koopgedrag
Uit het onderzoek komt naar voren dat e-mail het enige online kanaal is dat de Nederlander regelmatig verleidt tot het doen van online aankopen. 55% van de Nederlanders geeft aan dat ze vaker dan één keer via e-mail iets hebben aangeschaft. Geen enkel ander online kanaal komt hierbij in de buurt. Facebook is na e-mail het populairst voor het doen van online aankopen, maar slechts 12% van de respondenten gaf aan dat zij één of meer keren een aankoop heeft gedaan via een commercieel bericht op Facebook.

3. Groter verschil tussen e-mail en social media
De onderzoekers zien dat het onderscheid tussen social media en e-mail toeneemt. Social media vinden consumenten vooral geschikt voor persoonlijke communicatie en entertainment. E-mail is juist meer het kanaal voor commerciële en officiële communicatie.

4. Mobiel, mobiel, mobiel
Van alle Nederlanders bezit gemiddeld 80% een smartphone. De jongste leeftijdsgroepen scoren het hoogst met een gemiddelde van 96%, maar ook een groot aantal 65-plussers bezit een smartphone. Dit geldt voor meer dan de helft (55%) van deze leeftijdsgroep (onderzoek Trend in Digitale Media, GfK). Vooral de groep mensen jonger dan 45 jaar leest zijn of haar e-mail het liefst op een smartphone of tablet. Dit onderstreept nog maar eens het belang van een goed leesbaar mobiel e-mailformat. De oudere doelgroep leest liever e-mail op de computer.

5. Gemiddeld één tot vijf nieuwsbriefabonnementen
Gemiddeld hebben de respondenten één tot vijf nieuwsbriefabonnementen. Redenen om af te melden zijn vooral een te hoge frequentie en inhoud die niet past bij de beleving van de consument. Segmenteren en een persoonlijke benadering zijn dus cruciaal!

6. Communicatie met overheid via e-mail 
Een andere trend die de onderzoekers signaleren: e-mail wordt steeds meer gebruikt voor communicatie met overheden. In 2014 was dit voor 61% van de Nederlanders nog een belang­rijk doel om e-mail voor te gebruiken; in 2016 stijgt dit naar 71%. E-mail neemt in communicatie tussen overheid en burgers echt de rol van papieren post over. Veel overheidsinstanties proberen doelgroepen via ‘hippe communicatiemiddelen’ te benaderen en te bereiken. Dit wordt pas echt effectief als de koppeling met e-mail niet wordt vergeten, zo laat het onderzoek zien.

Sinds 2013 doet bureau Blinker onderzoek naar e-mailgedrag. Aan het onderzoek doen jaarlijks zo’n 2000 respondenten mee uit het consumentenpanel van CG Selecties. Naast de uitkomsten van het onderzoek maakten bureau Blinker en CG Selecties ook een trendanalyse naar aanleiding van de onderzoeken van de afgelopen 4 jaar.

Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek? Download het onderzoek hier.

 

Dit artikel werd op 24 november 2016 gepubliceerd op de website van Logeion.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *