De communicatieadviseur die niet kan luisteren

Ik was het eigenlijk wel weer van plan, ondernemer worden. Ik wist alleen nog niet precies wanneer. Toen ik gevraagd werd om iemand te helpen “meer structuur in de communicatie aan te brengen” en” te zorgen voor een goed verhaal”, was de kogel snel door de kerk. Ja, ik ga je helpen! Wel eerst even langs de KvK! Dat was 3 december 2018.

Natuurlijk kwam er een logo en een website en een visitekaartje. Ik houd van actie dus in dezelfde week was ik operationeel. Of toch?
Pas toen kwamen de vragen, wie ben ik dan? Wat kan ik dan goed en wat vind ik eigelijk leuk? Wat past bij mij? Hoe ben ik van waarde? Doe ik het naast mijn parttime baan of ga ik all in en helemaal voor mij zelf?  In een snelkookpan van gedachten, plannen en experimenten dacht ik in maart dat ik MIJN richting had gevonden…

Als ik later groot ben
Tijdens een cursus over het ontwerpen en begeleiden van bijeenkomsten dacht ik: ” Dit is precies wat ik zoek. Dichtbij en met mensen (voorwaarde wat mij betreft!),  op zoek naar het echte verhaal achter een vraag, creatief bezig zijn met het bedenken van werkvormen en zo nu en dan onverwachte situaties tijdens gesprekken in de groep. YES! Hier kan ik mijn ei wel kwijt, hier ga ik verder mee. DUS: website aangepast, logo opgefrist en op zoek naar opdrachten. Of toch?

Oh jee
En toen gebeurde het: ik zat een aantal bijeenkomsten voor, stond voor de groep, niet echt de eerste keer, maar wel in deze rol. Waar ik me eigenlijk nooit druk overmaakte blijkt toch een probleem: ik ben slechthorend. Al vanaf mijn zestiende heb ik gehoorapparaten. Mijn zwakke punt is vooral spraak. Met vrienden en familie maak ik foute grappen over mijn doofheid. Mijn dochter noemt mij als we met zijn tweeën zijn (alleen dan mag het) doof kipje en ik heb vele anekdotes van gesprekken die raar lopen omdat ik het net niet goed heb verstaan. 😀

Ik voel me nooit beperkt, vertel het eigenlijk nooit. Ik zie er ook geen aanleiding toe. Met mijn gehoorapparaten hoor ik zeker 90%. En toch….. dat is dus niet voldoende als je aan de slag gaat als procesbegeleider. Die magie van het gedoe in de groep zit m in de zacht uitgesproken frustraties.  Grapjes zijn nooit leuk als je er nog een keer naar moet vragen, het moment is weg. De dynamiek gaat uit gesprekken als je wéér moet vragen ” wat zei je precies?”. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben niet gemaakt als procesbegeleider.
Maar wat dan wel? Met die vraag ben ik de vakantie ingegaan. En het antwoord kwam al vrij snel. Ik ben van de creativiteit, van de verhalen, van een ingewikkelde boodschap begrijpelijk maken, van mensen boeien en binden. En boven alles ben ik van het DOEN!  Of Toch?

Van waarde zijn
JA!! DOEN! Dat is waar ik energie van krijg. Waar ik mensen mee kan helpen en het is mijn kracht. Als ik met mijn enthousiasme mijn handen uit de mouwen kan steken, ben ik in mijn element. Ik schud een verhaal zo uit de pen, ga graag aan de slag met social media. Denk mee hoe je je  verhaal het best op de plek krijgt waar je hem hebben wil. Als ik dat doe ben ik van waarde.
Ik vind dit een mooie les. Jij bent waarschijnlijk niet doof en je bent ook geen procesbegeleider. Misschien kan ik je wel inspireren met mijn verhaal. Je kunt ernaar kijken als persoon,  maar ook als bedrijf. Even terug naar de basis:

  • Lever je op dit moment echt de meeste waarde?
  • Past wat je zegt dat je doet, ook echt bij wie je bent?
  • Zet je jouw talenten maximaal in?

Is het antwoord toch NEE op 1 van deze vragen? Probeer dan voor jezelf uit te zoeken waar dan wel. De golden Cirrcle van Simon Sinek kan je op  weg helpen. Een eerlijk gesprek met jezelf ook. Toegeven dat iets niet werkt  is geen zwakte. Het getuigd van zelfkennis en wil om te groeien, als persoon of als organisatie. Hier ga ik binnenkort nog een artikel over schrijven.

Communicatie = DOEN
Ik constateerde zelf een aantal dingen.

  1. Ik vind het belangrijk om iets bij te dragen. Aan het succes van gepassioneerde ondernemers. Aan het werk van  een organisatie die iets betekent voor de samenleving. Aan het werk van de overheid die alles uit de kast haalt voor haar inwoners.
  2. Ik ben dol op verhalen; Iedereen heeft een verhaal en ik help om dat verhaal verder te brengen.
  3. Ik heb veel kennis en ervaring online, ik heb een mooi netwerk van journalisten in Noordoost Nederland en ik heb inmiddels 15 jaar ervaring met het bedenken en uitvoeren van een passende communicatie aanpak.

Hoewel ik me had verheugd om met groepen mensen aan de  slag te gaan en samen met hen vanalles te ontdekken hen te helpen een volgende stap te zetten bij het formuleren van een visie, het  uitdenken van een veranderplan of het uitwisselen van standpunten, ga ik nu toch iets anders doen. En niet zo maar iets anders, iets dat bij MIJ past, waar MIJN KRACHT  ligt waarmee ik van grote WAARDE ben voor anderen.  Ik heb er zin in! Ik ga lekker DOEN!  En jij?

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *