Hoe weet je nu of iets bij je past? Ik heb ontdekt dat wanneer je duidelijk weet wat jouw kernwaarden zijn, dat je betere keuzes kunt maken. Dat geldt ook voor organisaties. In dit artikel laat ik je zien wat de kracht van kernwaarden is, hoe je aan de slag kunt gaan met je kernwaarden en hoe je erachter komt welke dat eigenlijk zijn.

Nu ik alweer bijna een jaar als zzp’er aan de slag ben, krijg ik steeds beter in beeld waar ik voor sta, wat ik te bieden heb en waar je mij het beste voor in kunt huren. Dat ging niet vanzelf.
Persoonlijk vind ik het belangrijk om in mijn werk te doen wat dicht bij mij staat. Waar ik energie van krijg. Iets waar mijn ogen van gaan glimmen zeg maar. Het heeft best even tijd gekost dit te ontdekken. Nu ik het weet helpt het mij privé én zakelijk.

Mijn kernwaarden

Om je een idee te geven, vertel ik je eerst over mijn kernwaarden. Factor D staat voor de factor DOEN. Vier letters die vier woorden vertegenwoordigen die echt bij mij passen. Doen, Optimistisch, Eerlijk, Nieuwsgierig.

Doen
Zonder actie blijven alle plannen plannen. Ik vind dat zonde. Het brengt je niet dichterbij het realiseren van je doel. Dat geldt voor je werk, maar net zo goed privé. Bedenken dat je echt gezonder moet eten, je financiën beter op orde moet maken of mijmeren of die verre reis, maakt nog niet dat je dat ook doet. Pas als je in beweging komt, gaat er iets veranderen. DOEN is waar ik goed in ben. Ik houd van schrijven, creatieve dingen bedenken en in gang zetten, bijeenkomsten organiseren, mensen enthousiast maken en aanzetten tot nadenken. Daar word ik blij van en daar krijg ik energie van.

Optimistisch
Ik wil de wereld positief tegemoet treden.  Ik ga uit van het goede in mensen. Mijn glas is altijd halfvol. Ik zie kansen en pak die voor mijn klanten. Ook met een klein budget kan ik resultaten realiseren.

Eerlijk
Ik ben eerlijk. Eerlijk in mijn werk, mijn tarief en in mijn mogelijkheden. Voor mijn klanten vertel ik het eerlijke verhaal. Eerlijkheid houdt het leven simpel en duurt het langst. Ook voor een goede reputatie is eerlijkheid het grootste goed. 

Nieuwsgierig
Ik houd van verhalen en ben altijd nieuwsgierig naar de verhalen van mijn klanten. Naar het verhaal achter de vraag. Kernwaarden en historie zijn vaak parels die veilig liggen opgeborgen. Juist daar zitten de verhalen die raken en die onderscheiden. Elke organisatie en ondernemer is uniek, met zijn of haar eigen verhaal. Daar ben ik nieuwsgierig naar.  Ik ben dol op het communicatievak en nieuwsgierig naar ontwikkelingen, trends en best practises. Hoe kan ik mijn klanten het beste helpen? 

Voor wie doe je het eigenlijk?

Verhalen maken is wat ik doe. Ik help met praktisch communicatieadvies én de uitvoering daarvan en help ondernemers en organisaties bij het ontdekken van hun kernwaarden en hun verhaal. Met mijn werk help ik bedrijven en organisatie in beeld te komen bij de mensen waar zij graag in beeld willen zijn.  Ik werk voor mensen en bedrijven die met hart en ziel bezig zijn met hun missie. Betekenisvolle organisaties noem ik dat. Organisaties die geloven in wat ze doen en er veel voor over hebben om dit te bereiken. Die snappen dat communicatie niet binnen een week succesvol is. Die willen investeren in de onderlinge relatie. Die ook zien dat DOEN een belangrijke succesfactor is. 

De kracht van kernwaarden, nu jij! 

Ik geloof in de kracht van het waarom. In de kracht van dichtbij jezelf blijven. Weten wat jou drijft, waar jij blij van wordt. Dit helpt je de juiste richting te kiezen. Het hielp mij erg om aan de slag te gaan met mijn waarden. Wat past bij mij? Hoe werk ik het best? Wat drijft mij? De volgende  aantal stappen heb ik gezet en kunnen jou ook op weg helpen:

1. Maak een lijst met waarden die bij jou passen.

Op deze pagina vind je een lijst met meer dan 300 waarden. Kruis de 50 woorden aan die jou het meest aanspreken. Gewoon op gevoel. Past dit bij je of niet? Bij het woord enthousiasme, ga ik aan. Dat bén ik. Van het woord Analytisch wordt ik niet warm of koud. Ga door die lijst en kruis gewoon de woorden aan waar je wat bij voelt. Je mag pas stoppen als je er minimaal 50 hebt aangekruist.

2. Breng die vervolgens terug naar maximaal 30 woorden.

Maak per kernwaarde een kort tekstje van ongeveer 140 tekens dat je bij wijze van spreken zo op Twitter kunt zetten en leuk is voor anderen om te delen.
Mijn uitleg bij mijn waarde positiviteit is: “Het leven is een feestje, je moet alleen wel zelf de slingers ophangen”.  De uitleg per waarde hoef je echt niet in 1 dag te doen. Neem er de tijd voor. Heb het er eens over met je partner, een collega of vriend(in). Zorg wel dat je dit hebt gedaan, voordat je met stap 3 aan de slag gaat.

3. Breng prioriteit aan in alle waarden.

Niet een top 30, maar we gaan ze verdelen in verschillende categorieën.

    • De belangrijkste categorie dat zijn je KERNwaarden. Dit zijn de waarden die ECHT belangrijk voor je zijn, die echt vertellen wie jij bent. Deze podcast van The Minimalists inspireerde mij enorm om hier mee bezig te gaan.
    • De tweede categorie waarden dat zijn je basiswaarden. Je hecht er zeker belang aan, maar ze zitten minder in je binnenste.
    • Vervolgens maak je nog een derde categorie waarden. Dat zijn de waarden waarvan je denkt dat je ze belangrijk vindt, maar die het eigenlijke helemaal niet zijn. Die staan dus niet op je lijst, maar als je er eens goed over nadenkt kan je er vast zo een aantal opschrijven. Dit zijn je denkbeeldige waarden. Voor mij zijn dat de dingen zoals: ongezond ‘lekker’ eten, vijf keer per dag nu.nl checken, en netflixen terwijl ik die tijd ook kan gebruiken om iets waardevols te doen. Kan jij tien dingen bedenken die je zegt belangrijk te vinden, maar die je eigenlijk helemaal niet echt vooruit helpen?

JA of NEE zeggen

Behalve dat het inzicht hebben in je kernwaarden je zelfbewuster maakt, helpt het je met nog iets heel belangrijks; prioriteiten te stellen!  Je weet beter wanneer je JA of juist NEE moet zeggen. Dat is de kracht van kernwaarden.

Ik hoorde eens: “Zeg Ja, totdat je NEE moet zeggen en zeg NEE, totdat je JA kunt zeggen. Laat deze zin eens even goed tot je doordringen. Voor mij betekent dit dat ik JA kan zeggen tegen alle leuke dingen, totdat mijn agenda vol is. Zo vol zoals ik heb bepaald dat hij kan worden. Daarna zeg ik NEE tegen alles dat er niet meer bij past. Niet omdat ik het niet leuk vind. Ik zeg NEE, omdat het hebben van een te volle agenda geen kernwaarde is van mij.

Ik vind het belangrijk dat ik ook nog voldoende tijd heb voor mijn dochter, mijn man, mijn vriendinnen en niet onbelangrijk; tijd voor mezelf. Ik zeg ook NEE tegen de bedrijven en ondernemers die alleen maar denken in conversie en geld verdienen, die iedereen snel willen verleiden tot een transactie.  Dat past niet bij mij, daarvan krijg ik geen ‘shiny eyes’. Voor mij betekent JA zeggen tegen iets leuks, ook NEE  zeggen tegen iets anders.  Sinds ik het zo bekijk, ben ik beter geworden in NEE zeggen.  Het helder hebben van mijn kernwaarden geeft me richting. Dat geldt vast ook voor jou of jouw organisatie.

Ga je ermee aan de slag of heb je vragen?  Ik vind het leuk als je een reactie achter laat of je ervaringen deelt.  Tot snel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *